Gå til indhold
FORSIDEN | FOR ANSATTE | PRINT |
Fremskudt funktionpilNyhederpilNyhederpilSkole i Billund glad for hjælp og sparring om børn med fravær

Skole i Billund glad for hjælp og sparring om børn med fravær

Nye perspektiver og løsningsforslag er blandt fordelene for BillundSkolen, som har sparret med Fremskudt Funktion om sager med børn, der ikke trives i skolen.

Telefonrådgivning, videomøder eller e-mails har været blandt de metoder, BillundSkolen har brugt til at få sparring og rådgivning, når de har en elev, som ikke trives i skolen.

Sparringen kommer fra Fremskudt Funktion, som er et projektet udviklet i samarbejde mellem psykiatrisygehuset og de 22 kommuner i Region Syddanmark.

Nyt perspektiv bidrager til løsning

Når børn og unge ikke trives i skolen, kan der være mange forskellige årsager, som gør det svært at finde en løsning. For at løse de udfordringer, BillundSkolen nogle gange står i, vælger viceskoleleder Nina Christensen at gribe knoglen og tage kontakt til Fremskudt Funktion.

- Det har fungeret rigtig godt. Vi fortæller om den situation, vi står i, og så får vi inputs ud fra det. Jeg synes, vi hver gang bliver mødt af stor forståelse, og det er rigtig dejligt, fortæller hun.

- Vi har særligt haft gavn af sparring med Fremskudt Funktion i de situationer, hvor vi er løbet tør for idéer. Vi får inputs og et nyt syn på sagen, som gør, at vi kan komme tættere på en løsning, udtaler Nina Christensen.

Ligetil sparring giver pote

Når BillundSkolen er glade for samarbejdet med Fremskudt Funktion, skyldes det også, at tilbuddet er nemt at gå til.

- Det er meget ligetil og enkelt, og det er en stor styrke. Samtidig er det fleksibelt, hvor kontakten kan være alt fra hurtig rådgivning over mail eller telefon til længere forløb med fysiske møder, fortæller Nina Christensen.

Skoler er selv med til at bestemme forløbet

BillundSkolen har fået hjælp ved at henvende sig direkte til Fremskudt Funktion, men det kan også foregå på andre måder. For Britta Juul Slaikjær, der er regional projektmedarbejder i Fremskudt Funktion, så er det ikke så vigtigt, hvordan kontakten etableres, så længe alle parter er tilfredse.

- For BillundSkolen har det givet mening at have den direkte kontakt, mens vi andre gange oplever, at det går gennem en praktiserende læge, en PPR-psykolog eller lignende. Det handler om at finde den metode, som er bedst for alle, så vi sammen kan få hjulpet nogle af de familier, som står i en svær situation, fortæller Britta Juul Slaikjær.

 

 

Siden er sidst opdateret 18-12-2020



Se kontaktoplysninger for Fremskudt Funktion | Tilgængelighedserklæring